Een nachtelijke wandeling

Een nachtelijke wandeling…

Al een paar keer was ik op pad geweest om nachtfoto’s te maken, vaak richting de stad soms industrie. Lightpainting vind ik ook leuk maar dan wel op een aparte locatie.

Een tijdje geleden had ik bedacht dat ik graag startrails (sterrensporen) wilde maken. Dus een paar weken geleden maakte ik mijn eerste startrails bij een molen. Heerlijk warm in de auto zitten, camera op burtsmode en maar wachten. Wachten is eigenlijk niks voor mij daar word ik onrustig van, maar met mijn iPad en telefoon vermaak ik me meestal wel. Ongeveer een uur ben ik bij de molen gebleven en ik had van een half uurtje foto’s. Viel een beetje tegen vanwege de maan die je er eigenlijk niet bij kan gebruiken en de flarden wolken.

Gisteren (dinsdag avond) keek ik naar buiten en het was echt kraakhelder dus het moest maar weer gebeuren! Oproepje op Facebook en niemand reageerde in eerste instantie dus ik dacht dan maar in de buurt alleen op stap. Maar later op de avond reageerde mijn Urbexmaatje Bram gelukkig, die had wel zin maar was wel vrij laat thuis. Hij keek naar buiten en zag de prachtige sterrenhemel dus besloot z’n gear te pakken en mij te berichten. We spraken af bij de Sterrenwacht naast kamp Westerbork, daar staan een zooi schotels, dat leek ons een mooie voorgrond.

Inmiddels was het al half elf geweest, Bram was onderweg vanuit Amersfoort en ik besloot ook maar te gaan rijden. (Voor mij is het korter dus later weg) Eenmaal de straat uit voel ik in de bocht dat mijn auto erg vreemd rijd en je geloofd het niet maar ik had gewoon een vreselijk lekke band! Ik balen natuurlijk! Dus Bram gebeld dat ik later kwam, hup naar huis en de krik gepakt. Mijn vrouw roept, wat doe jij nou hier?!? Ja, lekke band dus… Die ga je nu toch niet meer verwisselen??? Ja, wat dacht je… ik heb een afspraak en het is een prachtige heldere nacht dus ik ga zeker wel. Dus band verwisseld in het donker en in de vrieskou!

1653632_10203198517946807_819278064_n 1506838_10203198518306816_892510054_n

 

Een half uur later dan gepland rijdt ik dan toch eindelijk… Bij Assen lag de hele weg op z’n kop dus ik ben binnendoor al zigzaggend naar de plaats van bestemming gereden. Daar aangekomen vergaapten we ons aan de prachtige sterrenhemel en besloten in een auto verder te gaan. Na wat gezoek en uit het zicht blijvend van het huis en de kantoren de auto ergens neergezet en een volledig donker bos ingelopen… Fluisterend over het pad, wie weet wat we nog tegen konden komen… Een boze boswachter, toezichthouder, herten of misschien wel everzwijnen… Gelukkig kwamen we niks tegen… We liepen een behoorlijk stuk totdat we er achter kwamen dat we dat eigenlijk voor niks liepen omdat de auto veel dichterbij had gekund. Nou ja, pech gewoon doorlopen. Groot hek met opzij prikkeldraad… Er overheen en auw, ik bleef hangen! Viel mee dus het terrein op gelopen. Op onze hoede dat wel want het mocht waarschijnlijk niet… Eenmaal bij de eerste schotel hebben we eerst maar eens koffie gedronken in het stikdonker dus. Camera opgesteld en gaan… Tenminste… Even mijn telefoon raadplegen…. rrrrt, prrrt, kraaak, piep, bzzzzzt… WTF De schotel zet zich in beweging…

Zou dat door enzo telefoons komen? Je zou zeggen van niet maar overal staan wel borden dat je je gsm uit moet doen… Dus snel maar in vliegtuigmodus gezet. Maar nou staat de schotel dus niet meer zo mooi als dat hij stond. Hmmmm… op zoek naar een andere schotel dan maar… Overal branden lampjes en die zijn irritant in je beeld. Er hangt ook een camera zo te zien… oppassen dus… Tijdje rondgelopen en toch maar weer terug naar de eerste schotel. Ah hij staat weer mooi in positie dus het hele spul weer opgesteld en maar schieten, een uur lang in de kou… Op een gegeven moment leken de sterren minder te worden, maar wat bleek… Het werd bewolkt dus tijd om naar huis te gaan… Het was tenslotte ook al 3:00 uur ’s nachts.

1012558_10203200537917305_2078877357_n

Terug naar de auto’s, nog een bakkie gedaan en naar huis gereden.Om 4:00 lag ik in mijn bedje. Zelden heb ik zoveel sterren gezien, juist was dat daar mogelijk omdat het zo mooi donker is! Binnenkort maar weer eens terug om nog meer foto’s te maken.

 

schoteltje

 

Startrailsbewerkt1

 

Geef een reactie

